Perfekcyjna mamuśka

Zdrowe menu, czyli co powinno znaleźć się na twoim talerzu?

Zdrowe menu, czyli co powinno znaleźć się na twoim talerzu

Jak jeść, by utrzymać w ryzach wagę i zachować zgrabną sylwetkę? Odpowiedzi na to pytanie może udzielić dietetyk. Można też poszukać informacji samodzielnie i w oparciu o nie komponować zdrowe menu. Nie zawsze jego skład będzie identyczny. Mamy przecież różne preferencje żywieniowe i różne potrzeby kaloryczne. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Jak powinno wyglądać zdrowe menu osoby, która przykłada uwagę do tego, by zachować dobre samopoczucie oraz kondycję? Przede wszystkim powinno być układane zgodnie z zasadami Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. U jej podstawy jest właśnie aktywność, które może przyjmować różną formę. Od profesjonalnych treningów z trenerem personalnym, po długie spacery z czworonożnym przyjacielem. Niezwykle istotne jest też picie odpowiedniej ilości wody. Powinno być to minimum 1,5 litra dziennie, a najlepiej 2 litry. Warto pamiętać o regularnym spożywaniu zróżnicowanych i właściwie skomponowanych posiłków. Nie może w nich zabraknąć warzyw i owoców, których proporcja w posiłkach powinna wynosić odpowiednio 3/4 do 1/4. A jakie ważne składniki powinny się w nich znaleźć?

Zdrowe menu i superfoods

Super żywność (superfoods) to nazwa umowna, która odnosi się do nieprzetworzonych, odznaczających się korzystnym wpływem na ludzki organizm składników pożywienia. Znajdziemy ją zarówno wśród polskich produktów, jak i tych pochodzących z zagranicy, czasem egzotycznych. Te, które docierają do nas z daleka, nie zawsze stanowią tanią alternatywę. Czasem lepiej postawić na polską super żywność, która jest zdecydowanie łatwiej dostępna. Jej właściwości wcale nie ustępują innym, pochodzącym z odległych krajów produktom. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby łączyć produkty polskie, z tymi obcego pochodzenia albo stosować je zamiennie.

Siemię lniane smaczne i zdrowe

Do polskich superfoods należy siemię lniane. Słyszał o nim niemal każdy, ale czy wszyscy znają jego właściwości? Tymczasem jego wpływ  na nasze zdrowie może być bardzo istotny. Jego stosowanie w problemach jelitowych zalecał w czasach starożytnych sam Hipokrates. Wszystko, co mu zawdzięczamy, kryje się w składzie niewielkich, brązowych ziarenek. Jak się okazało, są one doskonałym źródłem błonnika, który powinien budować zdrowe menu. Siemię lniane zawiera też duże ilości ważnych dla człowieka lignanów oraz kwasów omega-3. Wśród tych ostatnich warto wymienić istotny dla naszego zdrowia kwas alfa-linolenowy (ALA), który w ludzkim organizmie jest prekursorem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych .

Zdrowe menu i czarny bez

W diecie osoby, która dba o zdrowie nie powinno zabraknąć również czarnego bzu. To produkt, który od wieków stosowano w medycynie naturalnej i nie było to bezzasadne. Obecnie znajduje zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym, ale może się też znaleźć w domowej apteczce dzięki sokom, które przygotujemy samodzielnie. Stosuje się go między innymi przy przeziębieniach. Jednak badania naukowe wykazały również jego działanie moczopędne i przeciwzapalne oraz właściwości antyoksydacyjne.

Jagody Goji – superfood z tradycją

Komponując zdrowe menu, możemy też sięgnąć po produkty pochodzące z zagranicy. Wśród superfoods obcego pochodzenia dobrą sławą cieszą się jagody Goji. Zalety tych niewielkich owoców są trudne do przecenienia, choć niektórzy sugerują, że z powodzeniem można je zastąpić polskimi produktami, na przykład aronią. Ich ogromną zaletą jest duża zawartość witaminy C, wielokrotnie przewyższająca ilość spotykaną w cytrusach. Jagody Goji mogą być stosowane między innymi do poprawy odporności organizmu. Ich atutem jest też duża zawartość witaminy A i E. Uważane są za jedne z najzdrowszych owoców na świecie. Stosowano je już w starożytnych Chinach. Istnieje wiele legend na temat ich cudownego działania, w tym również takiego, które prowadzi do długowieczności.

Zdrowe menu może uwzględniać wiele składników. Nie wolno nam jednak zapominać o włączaniu do diety produktów, które mają szczególne korzystne działanie dla naszego organizmu.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge