Perfekcyjna mamuśka

Tłuszcze w zdrowej diecie

Tłuszcze w zdrowej diecie

Przejście na dietę nie oznacza całkowitego wykluczenia z menu tłuszczy, a raczej ich racjonalne spożycie. O tym, że tłuszczy w naszych posiłkach zabraknąć nie powinno, możemy usłyszeć od lekarzy oraz dietetyków. Uczy się też o tym w szkołach przy okazji lekcji  o zdrowym, zrównoważonym i odpowiednio zbilansowanym komponowaniu codziennego menu. Kluczowe jest jednak to, jakie tłuszcze spożywany i w jakiej ilości. A zatem, jakie tłuszcze warto jeść?

Osoby, które przechodzą na dietę, często mocno ograniczają spożycie tłuszczy. Jednak nie wszystkie tłuszcze mają szkodliwy wpływ na organizm człowieka. Niektóre z nich są nam bardzo potrzebne. Zdrowe i wartościowe pod względem składu potrafią korzystnie wpłynąć na naszą odporność. Co więcej, niektóre witaminy są rozpuszczalne wyłącznie w tłuszczach. Dlatego ich całkowite wyeliminowanie z diety byłoby dużym błędem.

Czy tłuszcze naprawdę są nam potrzebne?

Jeśli nadal wątpisz, że tłuszcze są Ci niezbędne, może przekonają Cię poniższe informacje.

Musisz pamiętać, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu są potrzebne wszystkie składniki pokarmowe. Nie możesz opierać swojej diety wyłącznie o białka i węglowodany. Tłuszcze, podobnie zresztą jak węglowodany, dostarczają organizmowi energii. Pełnią też wiele innych ważnych funkcji. Jedną z nich jest udział w procesie wchłaniania oraz transportu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witaminy A, D, E i K. Zawarte w niektórych tłuszczach nienasycone kwasy tłuszczowe mają bardzo duże znaczenie dla naszego zdrowia. Dlatego warto zadbać o to, by znalazły się w naszej diecie. Na czy polega ich działanie? – Między innymi na tym, że wzmacniają odporność organizmu, uczestniczą w produkcji wielu ważnych hormonów i pomagają w pracy mózgu. Chronią też przed groźnymi chorobami. A gdzie szukać takich tłuszczy?

Dlaczego warto wybrać oleje roślinne?

Zaletą tłuszczy roślinnych jest występowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich cząsteczka jest zbudowana z glicerolu i kwasów tłuszczowych, które posiadają podwójne wiązanie między atomami węgla (stąd kwasy nienasycone). Takie tłuszcze w temperaturze pokojowej będą występować w postaci płynnej. Ogromną wartość mają dla nas jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które występują w niektórych olejach roślinnych. Dlatego, sięgając po te produkty, warto czytać etykiety i zwracać uwagę na ich skład. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe występują między innymi w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym bezerukowym. Wybierając oleje roślinne, należy też zwracać uwagę na zawartość i stosunek kwasów omega-6 i omega-3. Kwasy omega-6, np. linolowy i arachidonowy chronią przed rozwojem chorób układu krążenia. Występują między innymi w pestkach winogron i ziarnach słonecznika. Bardzo istotne jest spożycie kwasów omega-3. Niestety są one bardzo nietrwałe i szybko ulegają rozpadowi. Znajdziemy je między innymi w nasionach lnu i orzechach włoskich.

Jakie oleje roślinne można dodać do diety

Szeroki wybór olejów roślinnych sprawia, że możemy różnicować naszą dietę i dodawać do posiłków olej z lnu, a innym razem z olej czarnuszki. Bardzo dużo tego typu produktów oferuje sklep ze zdrową żywnością. Znajdziemy tam olej rokitnikowy, olej z ostropestu, pestek dyni, wiesiołka i wiele innych. Znajdziemy też chętnie ostatnio kupowany olej kokosowy i olej lniany budwingowy. O diecie br Budwing można wyszukać wiele ciekawych informacji. Polega ona między innymi na wprowadzeniu do posiłków kwasów omega-3. Jest to jednak tylko jedno z założeń.

Oleje roślinne mogą być ważnym sprzymierzeńcem w trosce o nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Wprowadzane do diety w umiejętny sposób mogą przynieść sporo korzyści.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge