Perfekcyjna mamuśka

Marketing wielopoziomowy – jego wady i zalety

Marketing wielopoziomowy - jego wady i zalety

MLM, czyli marketing wielopoziomowy, jak każdy sposób zarabiania na życie ma strony dodatnie i ujemne. Jednak z uwagi na to, że jest znacznie mniej znany niż inne sposoby zarobkowania, może budzić też więcej obaw. Przyczyny niskiej świadomości wśród społeczeństwa na temat działania takiej struktury wynikają przede wszystkim z tego, że w tradycyjnych mediach mówi się o niej stosunkowo niewiele. W efekcie marketing wielopoziomowy przez niektóre osoby bywa błędnie utożsamiany z piramidą finansową.

Na początek warto wspomnieć, że w stosunku do marketingu wielopoziomowego może być stosowanych wiele różnych określeń: MLM, multi-level marketing, network marketing, marketing sieciowy. Wszystkie one mogą być stosowane zamiennie i oznaczają to samo: sprzedaż towarów polegającą na bezpośrednim dotarciu do klienta dzięki dystrybutorom działającym w rozbudowanych strukturach sieci firmy.

Czym dokładnie jest MLM?

Marketing wielopoziomowy to sposób sprzedaży produktów w oparciu o rozbudowaną sieć dystrybutorów. Każda osoba rozpoczynająca pracę w strukturach firmy działającej na zasadach MLM, na przykład znanej z naturalnych suplementów StarLife, może odnosić korzyści na trzy sposoby:

  1. Zyskuje możliwość kupowania na własny użytek produktów w niższych, hurtowych cenach. Jeśli lubimy produkty danej marki,  może to dawać spore oszczędności i jest dużą zachętą dla potencjalnie zainteresowanych.
  2. Inną opcją jest sprzedaż produktów firmy swoim klientom. Odbiorców można poszukiwać  wśród grupy bliższych i dalszych znajomych  lub korzystając z systemu poleceń.
  3. Praca w strukturach MLM umożliwia budowanie własnej sieci dystrybucji. Zapraszając do współpracy kolejne zainteresowane osoby, można utworzyć sieć sprzedaży, która w zależności od poziomu rozbudowania oraz zaangażowania poszczególnych członków, będzie dawać zróżnicowany potencjał zarobkowy. Wynagrodzenie osoby stojącej na górze takiej grupy, zależeć będzie od poziomu sprzedaży wszystkich wchodzących w jej skład dystrybutorów. W rezultacie jest to wielopoziomowa struktura, w której każda z zaproszonych do współpracy osób może budować własną sieć dystrybucji. Osoby najprężniej rozwijające swoje sieci określane są mianem liderów.

Zalety modelu MLM

Wśród licznych zalet tego modelu sprzedaży można wymienić między innymi:

  1. Elastyczne godziny pracy, co oznacza, że nikt nie wyznacza Ci sztywnych ram czasowych. Równie dobrze możesz rozpocząć pracę przed południem, jak i pod wieczór.
  2. Marketing wielopoziomowy może być traktowany jako pełnoetatowa praca, jak również, jako sposób na dorobienie sobie do pensji.
  3. Wchodząc w struktury sieci, można liczyć na wsparcie lidera, któremu z uwagi na wynagrodzenie prowizyjne od firmy, zależy na tym,  by każda osoba w sieci osiągała jak najlepsze wyniki sprzedażowe.
  4. Dodatkowym atutem jest możliwość uczestnictwa w licznych szkoleniach motywacyjnych, sprzedażowych, zarządzania czasem oraz dotyczących komunikacji interpersonalnej.

Wady marketingu wielopoziomowego

Jak każdy system sprzedaży, tak i MLM ma swoje wady.

  1. Chyba największym jego minusem jest to, że wciąż przez wiele osób jest zbyt mało znany, przez co błędnie kojarzony z piramidą finansową.
  2. Ograniczona żywotność grupy to kolejny problem. Nie zawsze się tak dzieje, jednak może się zdarzyć, że zbudowana z mozołem grupa po pewnym czasie zacznie się kurczyć. Nie można  przecież wykluczyć, że osoby, które weszły w jej strukturę, nie postanowią nagle zmienić pracy.

Niezależnie od wymienionych wad i zalet, nie da się ukryć, że MLM to wciąż bardzo specyficzny rodzaj pracy. Konieczność samodyscypliny, wykazywania się umiejętnościami sprzedażowymi i komunikacji interpersonalnej sprawia, że z pewnością, nie jest to praca dla każdego.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge